L’Institut de Física Corpuscular (CSIC-UV) coordina aquest programa de R+D+i que mobilitza prop de 8 milions d’euros en la Comunitat Valenciana, finançant 30 projectes d’investigació
L’exploració d’allò més gran i el més xicotet de l’univers és l’objectiu, així com també l’aplicació de les tecnologies desenvolupades en la lluita contra el càncer, entre altres camps

L’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de València (UV), ha celebrat hui la presentació del Pla Complementari d’Astrofísica i Física d’Altes Energies en la Comunitat Valenciana. Aquest programa de R+D+i compta amb un pressupost a nivell autonòmic de 8 milions d’euros, finançats per la Generalitat Valenciana i el Govern d’Espanya, i està coordinat per l’investigador del CSIC en l’IFIC Carlos Lacasta. L’exploració dels components microscòpics de l’univers i d’objectes astrofísics a grans escales i la seua interrelació és l’objectiu científic de la proposta, que també posa èmfasi en l’aplicació pràctica de les tecnologies desenvolupades.
La presentació ha reunit 60 persones expertes en la matèria i ha comptat amb la participació de la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Josefina Bueno; la secretària Autonòmica d’Universitats i Recerca, Mª Auxiliadora Jordá; el director general de Ciència i Investigació, Jorge Arnau Llinares; el vicerector d’Investigació de la UV, Carlos Hermenegildo; el vicerector d’Investigació de la Universitat d’Alacant, Juan Mora; i la directora de l’IFIC, Nuria Rius, entre altres autoritats. L’acte ha sigut moderat per la investigadora del CSIC, Carmen García.
El Pla Complementari d’Astrofísica i Física d’Altes Energies en la Comunitat Valenciana forma part del projecte “Tecnologies avançades per a l’exploració de l’univers i els seus components”, on participen set comunitats autònomes: Andalusia, Aragó, Illes Balears, Cantàbria, Catalunya, Comunitat Valenciana i Madrid. És finançat amb prop de 38 milions d’euros, procedents de les autonomies participants i de fons europeus aportats pel Ministeri de Ciència i Innovació a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, que es nodreix del Fons de Recuperació ‘Next Generation’, aprovat per la UE per a fer front a la crisi del coronavirus.
El programa d’Astrofísica i Física d’Altes Energies és una de les 8 àrees prioritàries d’investigació que tant el Govern d’Espanya com les comunitats autònomes volen potenciar amb els plans complementaris per a R+D+i finançats amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. La Comunitat Valenciana participa en 5 de les 8 àrees d’interés cientificotècniques: Ciències Marines; Comunicació quàntica; Agroalimentació; Astrofísica i física d’altes energies; i Materials avançats.

Pla d’Astrofísica i Física d’Altes Energies en la Comunitat ValencianaLa iniciativa de la Comunitat Valenciana és la segona amb major finançament, prop de 8 milions d’euros, i està liderada per l’IFIC. Entre les institucions participants en el Pla Complementari d’Astrofísica i Física d’Altes Energies de la Comunitat Valenciana estan estan el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), la Universitat de València (UV), la Universitat d’Alacant (UA), la Universitat Miguel Hernández (UMH) i la Universitat Politècnica de València (UPV).
Per a Josefina Bueno, “aquestes disciplines necessiten de projectes d’investigació molt ambiciosos escomesos per grans col·laboracions nacionals i internacionals. En aqueix sentit, és important consolidar i mantindre als nostres grups en l’avantguarda d’aquest esforç, a més de potenciar la seua visibilitat per a optimitzar l’explotació científica dels projectes d’investigació i per a permetre’ls involucrar al teixit industrial des dels estadis més primerencs dels projectes en els quals participen. Un altre dels grans objectius és potenciar la coordinació amb altres grups nacionals per a incrementar la visibilitat i pes específic en les col·laboracions internacionals, de manera que els permeta escometre objectius més ambiciosos”.
L’exploració de les lleis de l’univers, des dels seus components microscòpics fonamentals als objectes astrofísics a grans escales i la seua interrelació, està darrere dels objectius primordials d’aquesta proposta. “El programa té un marcat caràcter tecnològic, i posa l’accent en el desenvolupament dels instruments que ens permeten aconseguir aquests objectius i preparar el camí al desconegut”, explica el coordinador, Carlos Lacasta. Per a això es financen 30 projectes d’investigació.
Els avanços científic-tecnològics que es duen a terme en aquests projectes tenen aplicació pràctica en altres àmbits, com la física mèdica (tant per al diagnòstic per imatge com el monitoratge de noves teràpies contra el càncer), o altres camps, com el control i el monitoratge del desmantellament de centrals nuclears.

Mès informació